Foredragsholdere


Informasjon om foredragsholderne følger i alfabetisk rekkefølge.

Anne Dorte Carlsson har livslang bakgrunn fra reiselivet inkludert Bachelor fra USA og Master of Management på BI. Anne har hatt ulike lederoppgaver innen reiseliv, markedsføring og prosjektledelse. Hun har siden 2010 jobbet med bærekraftig utvikling i reiselivet og fra 2013 jobbet i eget selskap som prosessveileder for Merket for bærekraftig reiseliv.

Arnt Ove Dalebø er rådgiver i Uniform med lang fartstid innen merkevarebygging, forretningsutvikling og kommunikasjon. Han har bred bransjeerfaring blant annet fra dagligvare, offentlig virksomhet, B2B, organisasjoner og destinasjonsutvikling. Hans kjernekompetanse er som fasilitator i strategiske og kreative prosesser og ledelse av tjenestdesign, merkevare- og innovasjonsprosjekter.

Atle Hovi er administrerende direktør i Beitostølen Resort. Han er entuisast og brennende opptatt av utvikling og god service. Atle er utdannet innen Hotel, Restaurant & Tourism Management fra University of Denver. Han har vært styremedlem i NHO Innlandet i tillegg til lokale styreverv, og er også mye brukt foredragsholder for næringslivet.

Bruno Bisig has been Kontiki’s CEO since 2010. Kontiki Reisen is a Swiss Tour Operator specialized in travels to Northern Europe and today’s market leader in Switzerland. The company’s head office is still located in Baden, where the company was founded in 1979. Since 2006, Kontiki is part of Kuoni Switzerland. Kontiki’s vision is to become the world’s leading company for sustainable tourism in the North. Inspiring the current staff of 70 towards this vision is Bruno Bisig. After completing his technical education, Bisig graduated from the Higher School of Tourism (HFT) and completed a Master’s degree in General Management (EMBA). He is father of a son and lives in Baden and Lausanne.

Daniel Bredahl Brudevoll er Head of Digital Strategy and Analysis, jobbet i VG i 6 år. Han har også lang erfaring fra reklamebyrå og andre digitale publisister. Mediehuset VG leverer nyheter, underholdning og nyttestoff gjennom papiravisen, nettavisen, mobilutgaven, VGTV og VG+ til iPad. tillegg til å produsere Norges mest leste avis, eier Mediehuset VG Norges mest besøkte nettsted for nyheter om økonomi og finans og magasin for personlig økonomi, E24 Dine Penger. Fokuset for VG er å være en digital spydspiss på digitale flater.

Harald Brimi er medeier og driver av Brimi Fjellstugu AS og Tessfjellet AS i Brimiland. Han jobber til daglig som altmuligmann hos disse to bedriftene. Harald har jobbet som helikopterpilot i Pegasus Helikopter og Heli Team i flere år, før han flyttet hjem for å drive familiebedriften.  Økonomisk utdannet ved Høgskolen i Lillehammer. Harald brenner for utvikling av reiselivet i og rundt Jotunheimen, samt at han ivrer for et levende bygde Norge.

Heidi Sørvig er daglig leder i USUS AS. I perioden 2o1o – 2015 var hun daglig leder for Visit Sørlandet AS, som i januar 2016 skiftet navn til USUS AS. Visit Sørlandet AS var offisiell kontraktspartner for arena-prosjektet Arena Usus, og Heidi var da delprosjektleder for arena-prosjektet.

Henning Andersen (25) er daglig leder og medeier i SAHR, som produserer X Games Norway-arrangementet og tv-produksjonen for TV 2 og ESPN. Han var fremadstormende rådgiver i Geelmuyden Kiese på 90-tallet, men ble lei av gravalvoret i mainstream business og startet opp egen virksomhet i action sport. Først hjalp han Terje Håkonsen med å etablere The Arctic Challenge i 1999, som han jobbet med frem til 2013. Sammen tok de to initiativet til TTR – en sammenslutning av uavhengige snowboard-arrangører. Det hele toppet seg med Snowboard-Vm 2012 i Oslo, som Andersen var initiativtaker til og daglig leder for. Da søknaden om å få OL til Oslo i 2022 falt, fremmet han forslag om å lage X Games som en god erstatning. X Games Oslo 2016 ble en gigantisk suksess, og nå er Andersen sjef for X Games Norway 2017, som forhåpentligvis skal bli enda bedre enn fjorårets arrangement.

Karen Lauvålien er utdannet grafisk designer med bakgrunn fra sportsbransjen. Har vært med på å utvikle merkevaren Kari Traa, fra 2005 – 2010 både med kolleksjonsdesign, profilering og markedsføring. Hun kom fra stillingen som sponsor- og markedsansvarlig for CRAFT Norge, og over i reiselivet da hun flyttet til Lillehammer for 3 år siden. Hun arbeider i dag som prosjektleder for Snowball og som innholdsansvarlig for Visit Lillehammer. Karen har god erfaring med konseptutvikling og merkevarebygging, og med strategisk arbeid med kommunikasjon og markedsføring i ulike kanaler.

Karmen Mentil er prosjektdirektør i Alpine Pearls. Alpine Pearls er et europeisk nettverk av 28 turistdestinasjoner i seks land i Alpene som fokuserer på «soft mobility» og bærekraftig turistutvikling. De tilbyr for eksempel et fordelskort om en velger miljøvennlig transport. Som prosjektdirektør i Alpine Pearls er Karmen blant annet ansvarlig for strategisk planlegging, ledelse av innovasjonsprosesser, samt markedsføring og media.

kirstyduncanKirsty Duncan works as the Business to Business Adventure Consultant for Wilderness Scotland; rated by National Geographic as Europe’s No. 1 Travel Adventure Company. Kirsty deals with a variety of travel agents, tour operators and DMCs from around the globe – predominately the US and Canada. Specialising in creating custom trips for travel trade partners ‘experience development’ is part of her daily role. Working with a wide variety of clients from across the world gives Kirsty good insight to travel trends and balancing sustainability ideals with the desires of Wilderness Scotland’s clients is an interesting challenge she faces on a daily basisstrong>

Mari Aasbakken er markedsansvarlig for Hafjell i Alpinco AS og jobber med oppgaver som spenner fra daglige oppdateringer i SoMe, til prosjektleder for Hafjell og Kvitfjells nye merkevareprofil og andre spennende oppgaver som favner markedsføring av Hafjell. Mari synes det er tipp-topp å kombinere jobb og hobby, og flyttet nylig fra Lillehammer til Øyer for å være nærmere bakken – vinter som sommer. Utdanningsbakgrunn er en bachelor i «Medier og kommunikasjon» fra Høgskolen i Oslo og Akershus. Mari er en del av teamet som nå jobber med X Games i Hafjell, og gleder seg veldig til arrangementet 8.-11. mars.

Marit Engen er førsteamanuensis på Høgskolen i Lillehammer tilknyttet Avdeling for økonomi og organisasjonsvitenskap og underviser i innovasjon på bachelor- og masterprogram. Hennes forskningsområder er service innovasjon. Engen er spesielt opptatt av innovasjonsprosesser i organisasjoner, og i å studere samskapningsprosesser mellom aktører. Hun har en praksisbasert tilnærming til innovasjon og opptatt av hvordan innovasjoner utvikles nært knyttet til aktørenes praksis og rutiner. Våren 2016 disputerte Engen med avhandlingen «Frontline employees as participants in service innovation processes – Innovation by Weaving».

Ole Petter Nyhaug er partner og kreativ leder i Opinion, og brenner for innovasjon og temaene detaljhandel, mat og drikke, (nye) medier, telecom og unges utdanning og karriere. Han har startet og utviklet flere selskaper innen markedsanalyse, og har jobbet på globalt nivå for merkevarer som Coca-Cola, Unilever, Audi og IKEA. Han er en etterspurt foredragsholder på forbrukertrender. Han er tildelt Norges Markedsanalyseforenings pris som «Årets Markedsanalytiker«, utpekt som en av «Europe´s Top Youth Marketing Minds« og er flere ganger nominert som Årets Foredragsholder i marketingbransjen av ANFO.

Pia Eriksen jobber i Visit Oslo med PR-aktiviteter i tradisjonelle, digitale og sosiale medier. Pia jobber også mye med prosjekter og arrangement innenfor mange forskjellige fagområder, hvor oppgaven som regel er å analysere resultat gjennom overvåkning av digitale medier, research og andre målbare resultat. Hun har tidligere jobbet innen reiseliv i Italia og Østerrike og har studert idéhistorie, kulturhistorie og språk ved Universitet i Oslo. Pia har i tillegg studert markedsføring.

Pål Knutson Medhus ble for 10 år siden involvert i arbeidet med å formidle potensialet som ligger i opplevelsesbasert reiseliv, opplevelsesøkonomien og bærekraftig utvikling i reiselivet. Han har siden da levert 424 kursdager på temaet, blant annet til Innovasjon Norges kompetanseprogram, holdt 803 foredrag rundt emnene og fulgt opp snaut 200 reiselivsbedrifter. Pål har på sin ferd som kunnskapsformidler vært innom 216 av landes kommuner og 11 ganger holdt presentasjoner utfor landets grenser. Han gründet også aktivitetsbedriften Høve Støtt som vant den nasjonale Reiselivsprisen i 2011. Siden 2012 har Pål K. Medhus vært turistsjef på Geilo, som har hat en positiv utvikling gjennom blant annet ved å motta merket for Bærekraftig Reisemål, og få listet Geilo som en av de 100 beste reisemålene i verden som jobber på en bærekraftig måte. Men, hva betyr dette i praksis? Hvordan jobber Geilo, og hva er det som gjør at det omsettes eiendom for 1 milliard i 2016, og at det samtidig omsettes 1.4 milliarder og leveres 1.7 millioner gjestedøgn i Hol kommune, som Geilo er en del av…? Praktiske eksempler om hvordan man har tolket og taklet det operative og konkrete arbeidet med bærekraft er fokuset i innlegget. For en liten smakebit, se video.

Shiu-Jene Duong-GrunnetShiu-Jene Duong-Grunnet is an experienced management consultant with expertise in global mindset and international business training. Raised by Chinese parents in Germany, with a Master’s Degree in International Management & Chinese language and Culture, and having 8 years of work experience from Shanghai, China, Shiu-Jene has a profound understanding of the Chinese mindset and consumer culture. Now being based in Denmark, Shiu-Jene provides various kinds of cross-cultural training supporting organizations in creating successful business results across borders.

Siri G. Børsum jobber som Industry Leader i Google Norway, med spesielt fokus på finansbransjen og norsk reiseliv. Hun har et sterkt og brennende engasjement for digitalisering og mulighetene teknologi byr på. Tema som hvordan utnytte teknologi til å drive mest mulig effektivt, øke konkurransekraften og utnytte nye forretningsmuligheter står høyt på dagsorden for Børsum. Hun har snart 20 års erfaring fra mediebransjen innenfor salg og ledelse. I tillegg til å ha jobbet i Google i snart 10 år har hun erfaring som salgssjef i Kanal 24 (nå Radio Norge) og rådgiver fra mediabyrå. Hun sitter i styre til Varier, Visit Lillehammer og Virke – Teknologi & Kunnskap.

Torill Olsson er rådgiver og partner i Mimir. Hun  jobber med strategi- og reisemålsprosesser,  innovasjon og  opplevelsesdesign over hele landet, og er nå bla prosjektleder for Oppland fylkeskommunes prosjekt “Verdens beste langrennsopplevelser”. Torill er utdannet ved Høyskolen på Lillehammer og ved Norges Markedshøyskole

Wenche B. Løfsgaard har reiselivs- og markedsføringsfag fra at øk/adm studie ved Høgskolen i Telemark Bø, deretter ett hovedfag i Ressursøkonomi fra Norges Landbrukshøgskole. Wenche har jobberfaring med plan og miljø i 8 år. Siden 2003 har hun jobbet med friluftsliv/reiseliv. Har jobbet 5 år for DNT i Oslo, og fra 2010  har hun først og fremst vært tilknyttet Venabu Fjellhotell. Tar også guideturer for andre firmaer.

Yngve Eek Ottesen har idrettsutdanning med hovedfag, og har jobbet på Høgskolen i Finnmark og i Norges Skiforbund fram til 2004. Etterhvert ble Yngve lei av å stå i kø i Oslo på tur til jobb. Når muligheten i Brimiland dukket opp var valget om å flytte til ”mer sentrale strøk” lett. De siste 12 årene har Yngve vært med å bygge opp Brimiland som en destinasjon med den noe spesielle yrkestittelen Bål- og Bookingsjef. Han har også ansvar for å booke restauranten til Arne Brimi, Vianvang, og Brimi Fjellstugu. Yngve driver også et lite eventbyrå som heter Brimi Eventyr.

 

Print Friendly, PDF & Email